Det Hanseatiske Museum åpner igjen våren 2027 etter åtte års omfattende restaurering. Verdensarvmuseet har en 150 år lang museumshistorie og har hatt svært gode besøkstall og egeninntekter. Museet består av to bygg, Det Hanseatiske Museum i Finnegården 1A på Bryggen og Schøtstuene i Øvregaten 50.
Det knyttes store forventninger til gjenåpningen av Det Hanseatiske Museum fra lokalbefolkningen, reiseliv, bedrifter og andre besøkende. Utstillingene og opplevelsene gir ny kunnskap om den hanseatiske historien og verdensarvstedet Bryggen.
For å innfri forventningene er det avgjørende med god informasjon utad om museets spennende tilbud og aktiviteter, og potensialet for utvikling av egeninntekter er viktig.
Du vil i denne stillingen få ansvar for å synliggjøre og markedsføre museet. Er du en lagspiller med stort initiativ og god gjennomføringsevne, som brenner for å være med på å utvikle en av Bergens viktigste attraksjoner, da hører vi gjerne fra deg!
Arbeidsoppgaver
Vi søker en medarbeider med kommersiell teft som:
-
- Skaper og kommuniserer engasjerende innhold til eksterne aktører om våre publikumstilbud og aktiviteter i alle våre kommunikasjonskanaler
- Utvikler, presenterer og følger opp museets tilbud til bedrifts- og reiselivsmarkedet
- Jobber strategisk med markeds- og kommunikasjonsplaner samt implementering av disse, og slik bidrar til utvikling av museets egeninntekter
- Bygger merkevare og omdømme
- Bidrar til å skape unike opplevelser
- Ved behov bidrar til å løse andre oppgaver i museet
Kvalifikasjonskrav og personlige egenskaper
Vi søker en strukturert og initiativrik lagspiller med:
- Stort engasjement for attraksjonsutvikling og publikumsarbeid
- Høyere utdanning og erfaring innen markedsføring og/eller reiseliv
- Erfaring innen markedsplanlegging og gjennomføring av markedsaktiviteter, også digitalt
- Solide kommunikasjonsevner skriftlig og muntlig på norsk og engelsk
- Gode resultater fra ideutvikling og gjennomføring
- Gode samarbeidsevner og motivasjon for å skape resultater sammen med andre
- Erfaring med bruk av digitale verktøy, som Google ads, Meta, Canva og publiseringssystemer, er en fordel
I vurderingen vil personlige egenskaper bli vektlagt.
Vi tilbyr
- En unik mulighet til å være med på å utvikle en av Bergens viktigste attraksjoner
- Pensjonsordning i KLP
- Lønn iht. Landsoverenskomsten for museer og andre kulturinstitusjoner
- Fleksibel arbeidstid
Om oss
Stiftelsen Museum Vest ble etablert i 2005 som et resultat av den nasjonale museumsreformen. I dag omfatter museet Norges Fiskerimuseum, Det Hanseatiske Museum og Schøtstuene, Bergens Sjøfartsmuseum, Kystmuseet i Øygarden, Herdla Museum, Nordsjøfartmuseet og Bjørn West Museet.
Museene har havet og kysten som fellesnevner. Vår visjon er å være tett på menneskene og livet langs kysten og på havet. Museum Vest hadde i 2024 driftsinntekter på 93 millioner kroner og ca. 130 ansatte fordelt på 68 årsverk. Hovedkontoret ligger i Strusshamn på Askøy.