Syv museumsopplevelser du vil få med deg!

Oppdag og utforsk steder som betyr noe! Museum Vest sine åtte museer i Bergen og omegn tilbyr en uslåelig kombinasjon av historie, kultur, natur og aktiviteter. Bli bedre kjent med Norges rike kyst-, fiskeri- og sjøfartshistorie, den sterke krigshistorien og verdensarven som restaureres for våre kommende generasjoner.

I tillegg til spennende utstillinger tilbyr vi også flotte kafé og turmuligheter - enten du kommer alene, med en god venn eller familien.

• Silje Katrine Robinson / Stiftelsen Museum Vest

1. Velkommen inn i hanseatenes mystiske og spennende verden!

Bli med på en historisk vandring i hanseatenes fotspor på Bryggen og de vakre Schøtstuene. Bryggens smale passasjer holder på mange hemmeligheter. Hva vet du om Bergen og hansatiden? Et museumsbesøk på Det Hanseatiske museum og Schøtstuene lar deg utforske alle sider av hanseatenes liv – fra det unike handelsnettverket til hverdagslivet på Bryggen. Museet tilbyr familieomvisninger og skattejakt.

• Her ser vi en aktiv havn, med flere robåter og Beffen som kommer inn til Norges Fiskerimuseum
    Silje Katrine Robinson

2. La deg inspirere av ekte fiskerhistorier!

Ta Beffen til Norges Fiskerimuseum i sommer og opplev interaktive og lekne utstillinger og aktiviteter for både barn og voksne. Her kan hele familien ta et dypdykk i fortellinger om fiskeri-og fangsttradisjoner i kyst- og havlandet Norge og vårt fiskerike hav. I havnen kan du låne en miljøkajakk, leie en robåt eller utforske sjødyr i fjæra. Nyt kortreist mat og god drikke til Bergens fineste utsikt på museumskafeen Bod24

• Sjøfartsemuseet fra Møhlenprissiden.
    Sjøfartsemuseet fra utsiden Stiftelsen Museum vest / Silje Katrine Robinson

3. Norges største sjøfartsmuseum ble 100 år i 2021!

På Bergens Sjøfartsmuseum kan du bli med på en interessant vandring som forteller om Norges forhold til havet gjennom hundrevis av år – det hele rikt illustrert med flotte modeller, båter i full størrelse, arkeologiske funn og spennende gjenstander. Barna kan utforske skipsdekket, gå i det gamle styrhuset til Statsraad Lehmkuhl, kikke inn i en ekte kanon, sitte i den gamle røkesalongen på Hurtigruten, lage sin egen trebåt og mye mye mer. Blir de små med på rottejakt, venter kanskje en premie!

• Silje Katrine Robinson / Museum Vest

4. Aktiviteter og utstillinger om kysten!

Få steder er den historiske tidslinjen så synlig som ved Kystmuseet i Øygarden. Her, midt i det moderne oljeeventyret, kan du se hvordan mennesker gjennom tidene har levd og overlevd ved å utnytte naturen og naturressursene rundt seg. Bli med på en vandring gjennom Øygardens historie; 12 000 år på 90 minutter! Museet har en flott kafé, utleie av kano og robåt og flotte bademuligheter. Omkranset av vakker kystnatur finner du også mange turmuligheter.  På den nye gjestekaien kan du legge til med båt!

• Silje Katrine Robinson / Stiftelsn Museum vest

5. Lær om tragedien som rammet bygden Telavåg under 2. verdenskrig!

Den 30. april 1942 ble det lille kystsamfunnet Telavåg på Sotra jevnet med jorden. Drapet på en norsk agent og to Gestapo-offiserer utløste Telavågtragedien. Denne dramatiske hendelsen i Norges krigshistorie kan du bli kjent med på NordsjøfartmuseetNordsjøfarten beskriver hvordan kystsamfunnet var aktivt i motstandsarbeidet under krigen. Kom tett på de sterke historiene på museet og ute i naturen. I kaféen og på uteterrassen kan du nyte en kopp kaffe til den spektakulære havutsikten. Kombiner museumsbesøket med en tur i de vakre Nordsjøløypene! Les mer om utstillingeropplevelser og aktiviteter.

• Silje Katrine Robinson / Stiftelsen Museum Vest

6. Krigshistorie og friluftsliv midt i øyriket!

På vakre Herdla, midt i naturreservatet, finner du nye Herdla Museum med utstillinger om dramatiske krigsår og om det rike dyre- og fuglelivet. Museets hovedattraksjon er det tyske jagerflyet Gul-16. Herdla er det perfekte turmålet for deg som vil kombinere museumsbesøk og friluftsliv. Etter en 45 minutters kjøretur fra Bergen til Herdla Fort, finner du det perfekte utgangspunkt for både å besøke fuglereservatet, badestrender, padle kano, fiske og se restene av den tyske festningen på øya.

• Elevar i utandørsutstillinga i passasjen utanfor Bjørn West Museet i Matre
    Elevar i utandørsutstillinga i passasjen utanfor Bjørn West Museet i Matre Silje Katrine Robinson / Stiftelsen Museum Vest

7. Lær om motstandskampen og de hvite englene i Matrefjellene!

Bjørn West Museet har navnet sitt etter den norske geriljabasen som holdt til i Matrefjellene de siste månedene av 2. verdenskrig. På museet finner du en større samling av våpen, utstyr og personlige effekter som hørte til Bjørn West-soldatene og lokalbefolkningen i bygdene rundt basen. Fjellene ligger her fortsatt, innbydende og klare for å gi deg turopplevelser du sent vil glemme. Tar du turen hit, vil du kjenne både den rike historien og natur- og kultur-verdiane på pulsen!

Museum24:Portal - 2024.04.15