Se hva du kan oppleve ved våre tre bymuseer!

Er du turist i egen by eller planlegger du et besøk til byen mellom de syv fjell? Det er nok av ting å gjøre i Bergen, og utallige aktiviteter for barn og voksne. Den livlige kulturperlen bugner av museer, og på våre bymuseer kommer du tett på historiene - og stedene som betyr noe!

• Silje Katrine Robinson / Stiftelsen Museum Vest

Gå i hanseatenes fotspor gjennom UNESCO verdensarvstedet Bryggen

I Bergen finner du noen av landets mest berømte attraksjoner. En av dem er Bryggen og Det Hanseatiske Museum og Schøtstuene. Her fortelles historien om de tyske kjøpmennene hanseatene. Deres handelsvirksomhet preget utviklingen i Norden og store deler av Nord-Europa i flere århundrer.

Utstillinger og omvisninger på Schøtstuene

De vakre Schøtstuene var hanseatenes sosiale møtepunkt og forsamlingsrom. Her kan du utforske spennende historier, nye utstillinger og omvisninger i ærverdige omgivelser! Åpen peis, lysekroner og inntil 300 år gamle rankemalerier gir en historisk stemning. Nye lydinstallasjoner og luktbokser tar deg tilbake til middelalder-Bergen og gir en fornemmelse av hansatidens atmosfære.

Historisk vandring og familieomvisning på Schøtstuene og Bryggen

De fleste forbinder nok Bryggen med den ikoniske fasaden som er blitt et symbol på Bergen. Vil du virkelig få følelsen av å vandre tilbake i tid, anbefaler vi å bevege seg enda lenger inn. Museets historiske vandringer starter på Schøtstuene og fortsetter gjennom Bryggen. Sammen med museets guider kan du utforske de smale passasjene og oppdage Bryggen på en helt ny måte. Omvisningene er hver lørdag og søndag, og de har en egen omvisning kl.12 som er for barnefamilier.

• Tre barn sitter på gulvet og studerer luken i gulvet i silderommet på Norges Fiskerimuseum
    Silje Katrine Robinson

Ta et dypdykk i fiskerihistorien i autentiske sjøboder

Norges Fiskerimuseum ligger i 1700-talls tørrfiskboder ved sjøsiden i sjarmerende Sandviken. Her går autentiske omgivelser hånd i hånd med moderne, lekne og interaktive utstillinger. På museet skapes minner med hele familien.

Utforsk historier om havet

Inne på museet kan små og store fordype seg i interessante gjenstander og fortellinger om vårt fiskerike hav og fiskerihistorie. Samarbeid om et mangfold av aktiviteter. Sveiv dere gjennom en animasjonsfilm om laks, sild, hval eller torsk, hjelp fisken å slippe unna på vippebrettet, prøv dere som sjømatprodusenter i den virtuelle sjømatbyen Fin City og prøv lykken i fisketanken!

• tre barn holder på med båtmodeller de har laget i båtverkstedet, et lite bord med vann i baljer på toppen
    tre barn holder på med båtmodeller de har laget i båtverkstedet Stiftelsen Museum vest / Silje Katrine Robinson

Besøk et av Norges største sjøfartsmuseum

I en av landets største sjøfartsbyer, Bergen, ligger alt til rette for å utforske det som en gang var Norges sentrale næring.

Museumsvandring og spennende gjenstander

Her kan du bli med på en interessant museumsvandring som forteller om Norges forhold til havet gjennom tusenvis av år. Bergens Sjøfartsmuseum gir innblikk i norsk sjøfartshistorie og skipsfartens utvikling fra de eldste tider til i dag. Her kan du se gjenstander knyttet til sjømannskap og livet om bord, skipsmodeller av ypperste klasse, malerier og marinarkeologiske funn.

Tett på historien i et yrende område

Bergens Sjøfartsmuseum er en arkitektonisk perle i stein og glass. Museet ligger i et fredelig og nesten bilfritt nabolag på universitetshøyden i Bergen. I nærområdene finner du flere spennende museer, parker og kafeer. Ta en rask avstikker til Muséhagen (bak Naturhistorisk Museum) og spis matpakken der, eller besøk Cafe Christie (Godt Brød) like ved.

Aktiviteter for barn

På museet er det nok av ting å gjøre for hele familien. Her kan barna blant annet lære om hvordan vikingene bygget sine skip, og titte inn i en ekte kanon fra 1600-tallet. På «dekk» i 2. etasje står det et stort ratt, i tillegg til en stor gulvstående kikkert, maskintelegraf og natthus. Lån uniforms-jakke og still opp til fotografering! Det er alltid hyggelig å ta med et minne hjem, og her kan barna lage suvenirene selv. Hva med en strikkmotorbåt? Museet har selvsagt et testbasseng for motorsjekk!

Museum24:Portal - 2024.05.06